Reklama

Pierwsza zasada – nie ufaj kawowym poetom

To jedno z najprostszych i najefektywniejszych prawideł w procesie kupowania kawy. Jeśli bierzecie do ręki paczkę z kawą, a na niej w miejscu konkretnych informacji, znajduje się tylko poemat o aksamitnym smaku i niepowtarzalnym aromacie, powinna zapalić się wam pierwsza czerwona lampka. Kawa rządzi się tymi samymi zasadami, co wszystkie inne produkty. Jeśli jest naprawdę wyjątkowa, nie trzeba opisywać jej górnolotnymi epitetami. Dla ułatwienia przełóżmy tą sytuację na warunki kupna samochodu. Od sprzedawcy w salonie chcemy dowiedzieć się ile zużywa benzyny, ile ma koni mechanicznych i czy na pokładzie znajdują się poduszki powietrzne. Jak poczulibyście się, gdyby pośrednik sprzedaży potrafił powiedzieć tylko, że prowadzi się jak po obrusie, skrzynia biegów dostarczy wam niezapomnianych wspomnień, a hamulce to rozkosz dla ucha? Ja wybiegłbym z salonu z krzykiem. Wróćmy do sklepu z kawą. Jeśli kawa jest dobrej jakości, producenci będą chcieli się tym chwalić. Podadzą wam na opakowaniu wszystkie potrzebne informacje i nie będą one ukryte na spodzie paczki pod naklejką z kodem.

Reklama

Pokaż mi etykietę, a powiem ci jaką jesteś kawą

Czas na konkrety. Oto kilka podstawowych informacji, które powinny znaleźć się na opakowaniu kawy specialty i ułatwić wam wybór w sklepie:

Kraj i region – najważniejsze kryterium, które najwięcej powie wam o specyfice kawy w torebce. Każdy z regionów na świecie ma swoje unikalne warunki atmosferyczne, które wpływają na proces rozwoju drzewka kawowego, a co za tym idzie na smak i aromat naparu. W bardzo dużym uproszczeniu (tak dużym, że prawie nieuprawnionym) kawy z Ameryki Południowej będą bardziej orzechowo-czekoladowe, a kawy afrykańskie będą częściej smakowały owocowo-kwiatowo. Chcielibyście dowiedzieć się więcej o profilach smakowych kaw z całego świata? Szykujemy dla was cały cykl o tym zagadnieniu!

Wysokość upraw – kolejna zmienna wpływająca na smak naparu. Teoretycznie (choć istnieją małe wyjątki) można założyć, że im wyżej kawa była uprawiana, tym lepszej jakości powinna być. Granicą, która powinna zwracać waszą uwagę jest poziom 1000 m.n.p.m. Jeśli kawa rosła niżej, może być nijaka w smaku i ziemista. Jeśli producent nie podał wysokości na opakowaniu, kawa najprawdopodobniej pochodzi właśnie z niskich osadzonych plantacji.

Odmiana - dokładniejszy opis gatunku kawy. Jeśli na opakowaniu jedyną informacją jest „100% Arabica”, kolejna czerwona lampa powinna zacząć migać. Ta informacja może być porównana to opisu etykiety wina, na której jedyną informacją byłoby „100% winogron”. Fajnie, rozumiem, ale może coś więcej? Jakiego szczepu? W przypadku kawy, odmiana będzie odpowiadać rodzajowi szczepu wina. Odmiany to wielka część wiedzy o kawie – spokojnie przez nią też was przeprowadzimy w kolejnych tekstach.

Metoda obróbki – tutaj wracamy do jednego z naszych poprzednich tekstów o procesie powstawania kawy. Dwie najpopularniejsze metody to: myta i naturalna. Czasami zdarza się też, że na opakowaniu widnieje napis „honey”. Oznacza to, że z wiśni usuwa się cześć łupiny, suszy, myje, a potem znowu suszy. Kawy takie będą słodsze w smaku.

Opis sensoryczny – najciekawsza informacja dla początkującego kawosza. Dlaczego? Bo najłatwiej ją zrozumieć. Nie potrzeba do tego dogłębnej wiedzy, a smaki, które mogą być wyczuwane w naparze są podane na tacy. Wielu kawoszy nie czyta pozostałych informacji i decyzję o zakupie podejmuje tylko na podstawie tego opisu. Nie ma w tym nic złego! To tutaj znajdziecie informacje, co będzie można wyczuć w kawie, jeśli dobrze ją zaparzymy.

Reklama

Data palenia – jedna z najważniejszych informacji na opakowaniu. Jeśli stoicie przed półką w sklepie i macie do wyboru dwie kawy specialty, które wyglądają równie atrakcyjnie – wybierzcie świeższą. Idealnie, gdyby kawa nie była wypalona dawniej niż 30 dni wcześniej. Wtedy możemy mieć pewność, że uda nam się zaparzyć całą paczkę w okresie dwóch miesięcy od palenia, a to właśnie wtedy kawy smakują najlepiej.

Reklama
Reklama
Reklama