Globalna awaria na lotniskach. Coraz więcej portów lotniczych jest sparaliżowanych [AKTUALIZOWANY]
Globalna awaria systemów informatycznych. Tak, przynajmniej na razie, tłumaczony jest paraliż na największych lotniskach w Europie. Problemy dotykają także międzynarodowe linie lotnicze.
W tym artykule:
- Globalna awaria na lotniskach. Co się dzieje?
- Rady dla pasażerów
- Nie tylko lotniska mają kłopoty
- To nie cyberatak
- Globalne awarie w branży lotniczej
Piątkowy poranek, 19 lipca 2024 r., zaczął się od chaosu na całym świecie. Ma za to odpowiadać globalna awaria systemów informatycznych. Utrudnienia na lotniskach są łączone z awarią między innymi narzędzi Microsoft Windows. Które lotniska w Europie zostały sparaliżowane?
Globalna awaria na lotniskach. Co się dzieje?
Awaria dotyka wiele branż, w tym turystyczną. Kolejne lotniska w Europie i na świecie zgłaszają, że nie są w stanie obsługiwać podróżnych. Nie działa między innymi lotnisko w Berlinie. Wszystkie porty lotnicze w Hiszpanii oraz port lotniczy Schiphol w Amsterdamie także zgłaszają problemy w działaniu spowodowane awarią. Podobne problemy zgłaszają lotniska na Majorce, Londyn Luton i Gatwick, w Pradze, Edynburgu i Zurychu. Zakłócenia odnotowały lotniska w Nowej Zelandii, Korei Południowe, Dubaju, Japonii i Indiach.
Linie lotnicze American Airlines, Delta i United wstrzymały wszystkie loty. W Europie Air France zgłasza zakłócenia, a KLM wstrzymuje większość operacji. Problemy zgłasza również Lufthansa, SAS, Turkish Airlines, Eurowings, Wizzair i Ryanair. Na całym świecie odwołano już ponad 1,4 tys. lotów. Związane z tym zakłócenia mogą się utrzymywać co najmniej do soboty 20 lipca.
O trudnej sytuacji donosi warszawskie lotnisko im. Chopina.
Awaria utrudnia działanie lotniska Poznań-Ławica. Odprawa pasażerów trwa dłużej niż zazwyczaj. Z tego samego powodu na lotnisku Kraków-Balice wdrożono manualną obsługę odpraw. Problemy z odprawami zanotowano również w gdańskim porcie lotniczym. Osoby, które mają zaplanowane loty 19 lipca, powinny stawiać się na lotniskach wcześniej.
Z godziny na godzinę coraz więcej lotnisk na świecie zgłasza, że nie jest w stanie funkcjonować. Tekst jest aktualizowany na bieżąco.
Rady dla pasażerów
Przypominamy artykuł o opóźnieniach samolotów i prawach pasażera. Jeśli masz dziś w planach lot:
- przed wyjazdem na lotnisko sprawdź strony internetowe i aplikacje linii lotniczych oraz lotniska;
- sprawdź też profile linii lotniczych i lotnisk w mediach społecznościowych;
- przyjedź na lotnisko jak zwykle dwie godziny wcześniej, chyba że linia lotnicza lub lotnisko zaleciło inaczej;
- zabierz ze sobą wodę i przekąski, szczególnie jeśli podróżujesz z dziećmi lub osobami starszymi;
- spodziewaj się dłuższych kolejek w punktach kontroli bezpieczeństwa. Upewnij się że Twój bagaż podręczny nie zawiera zabronionych przedmiotów.
Nie tylko lotniska mają kłopoty
Awaria Windows wpływa m.in. na działanie banków i mediów. BBC donosi, że kłopoty ma największy polski terminal kontenerowy, Baltic Hub w Gdańsku. Problem został jednak rozwiązany.
W Wielkiej Brytanii występują problemy z działaniem aptek, placówek ochrony zdrowia, szkół i kolei. Podobnie jest ze szpitalami w Niemczech i Izraelu oraz z pociągami we Włoszech. Telewizje Sky News i CBBC miały przerwy w nadawaniu.
Najbardziej bezpieczne i niebezpieczne linie lotnicze świata
Rozwój technologiczny i postępy w zabezpieczaniu samolotów przed awariami sprawiły, że transport lotniczy od lat cieszy się opinią najbardziej bezpiecznego. W 2018 roku przez 20 najbardziej ...To nie cyberatak
Pojawiły się doniesienia, że za awarię częściowo może być odpowiedzialna firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem o nazwie Crowdstrike. Produkuje ona oprogramowanie antywirusowe. Jego najnowsza aktualizacja prowadzi do krytycznego błędu Windows tzw. „niebieskiego ekranu śmierci”. Firma obsługuje ok. 24 tys. organizacji.
Microsoft potwierdza, że chodzi o oprogramowanie strony trzeciej. Crowdstrike twierdzi, że jest w trakcie rozwiązywania problemu. Zdaniem firmy to kwestia błędu w oprogramowaniu, nie cyberataku. Giełdowa wycena firmy spadła o 16 mld dolarów. W opinii ekspertów całkowite usunięcie skutków awarii może potrwać wiele dni.
Globalne awarie w branży lotniczej
To nie pierwszy raz, kiedy globalna awaria informatyczna sparaliżowała lotniska. W styczniu 2023 roku poważnej awarii doświadczył system NOTAM (Notice to Air Missions) Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Jest to narzędzie odpowiedzialne między innymi za przekazywanie pilotom danych o bieżącej sytuacji na lotniskach. Awaria doprowadziła do wstrzymania ruchu lotniczego na terenie USA na kilka godzin. Finalnie opóźnionych zostało 5417 lotów. Ponad 900 odwołano.
We wrześniu 2017 r. chaos na lotniskach na całym świecie wywołała z kolei awaria systemu do rezerwacji lotów i odpraw Amadeus. Opóźnienia dotknęły podróżnych między innymi we Frankfurcie, Londynie, Paryżu i Warszawie.
W ostatnich latach awarie informatyczne notowały też poszczególne linie na świecie:
- British Airways – w maju 2017 roku brytyjski przewoźnik doświadczył poważnej awarii systemów komputerowych. To spowodowało odwołanie setek lotów i uwięzienie tysięcy pasażerów na lotniskach na całym świecie. Awaria była spowodowana problemem z zasilaniem, co doprowadziło do problemów z serwerami linii lotniczych.
- Delta Air Lines – w sierpniu 2016 roku amerykańskie linie lotnicze musiały odwołać ponad 2000 lotów. Powodem była awaria zasilania w głównym centrum danych przewoźnika. Uniemożliwiło to łączność z systemami rezerwacji i odprawy.