10 rzeczy, o których musisz pamiętać planując fotografię dronem [GALERIA]
Na pierwszy rzut oka obsługa dronów wydaje się prosta. Jednak właściciele tych urządzeń często popełniają proste błędy, które mogą sporo kosztować. Oto kilka prostych wskazówek, dzięki którym unikniesz problemów i będziesz mógł w pełni cieszyć się fotografią dronową.
Zobacz galerię >>>
1. Prawo
Planowanie każdego lotu najlepiej zacząć od zaznajomienia się z obowiązującymi przepisami lotniczymi. Zarówno kiedy planujemy loty w kraju jak i za granicą. Przepisy w poszczególnych państwach różnią się od siebie, jednak cechą wspólną jest klasyfikacja wagowa dronów. Im lżejszy bezzałogowiec, tym łagodniejsze prawo. W wielu miejscach możemy latać bez żadnych pozwoleń dronami o wadze
2. Pogoda
Kolejną ważną kwestią jest pogoda. Fotografowanie i filmowanie z ziemi jest możliwe praktycznie w każdych warunkach. Niestety w przypadku dronów silne podmuchy wiatru, deszcz, mgła czy wzmożona aktywność słońca mogą na dobre uziemić naszą maszynę.
3. Miejsce
W dzisiejszych czasach praktycznie każdy kawałek ziemi został sfotografowany przez satelity. Warto z tego skorzystać planując naszą sesję. Dzięki Mapom Google możemy znaleźć dogodne miejsce na zaparkowanie naszego samochodu, start i lądowanie jak również ciekawie wyglądające z góry obiekty. Coraz większe obszary są dostępne w widoku 3D. Jest to jedno z największych udogodnień każdego operatora drona.
4. Sprzęt
Przed wyjściem z domu warto dwa razy sprawdzić nasz sprzęt. Niezbędne będą nam naładowane do pełna akumulatory, karta (najczęściej micro sd), kabel służący do połączenia telefonu/tabletu z aparaturą sterującą, czapka z daszkiem i okulary przeciwsłoneczne jeśli planujemy loty w słoneczny dzień.
5. Lądowisko
Przyjeżdżając we wcześniej zaplanowaną lokalizację należy przygotować odpowiednie miejsce do startu i lądowania. W szczególności warto zwrócić uwagę na przeszkody terenowe takie jak drzewa, linie energetyczne, maszty, kominy, wysokie budynki. Miejsce startu i lądowania powinno być jak najbardziej płaskie i stabilne.
6. Ustawienia na ziemi
Akumulatory w dronach pozwalają na loty o długości od +/- 10min do +/- 30min. Ciężko powiedzieć czy jest to dużo czy mało, natomiast warto tego czasu zaoszczędzić sobie jak najwięcej. Przed lotem warto sprawdzić najważniejsze ustawienia kamery. Dostępne miejsce na karcie, format zapisu plików, balans bieli, ekspozycja to najważniejsze parametry na które warto zwrócić uwagę jeszcze przed lotem.
7. Start i lądowanie
Niewątpliwie są to dwa najważniejsze momenty w trakcie latania dronem. Przed uruchomieniem śmigieł jak również przed podejściem do lądowania należy rozejrzeć się czy w bliskiej okolicy nie zebrali się ludzie. Drony pomimo coraz większej popularności dalej przyciągają zaciekawionych obserwatorów, którzy nieświadomi podchodzą zbyt blisko w najmniej odpowiednim momencie.
8. Plan lotu
Kiedy oderwiemy się od ziemi następuje moment ekscytacji. Latanie dronem i jednoczesne pozyskiwanie ujęć filmowych czy fotograficznych dla większości z nas jest czymś wyjątkowym. Należy jednak cały czas kontrolować sytuację. Ujęcia warto zacząć w miejscach najdalej oddalonych od naszego lądowiska tak by wraz ze zmniejszającym się zapasem energii w baterii zmniejszała się nasza odległość od drona.
9. Ujęcia zimą
Planując ujęcia zimą należy zadbać o kilka dodatkowych kwestii. Najważniejszą z nich jest temperatura baterii przy starcie. Akumulator powinien mieć minumum 15’C. W trakcie lotu bateria nagrzewa się samoczynnie, ale w przed lotem trzeba ją nagrzać. Najlepiej sprawdzi się tu dedykowany ogrzewacz lub wewnętrzna kieszeń w kurtce.
10. Przewóz liniami lotniczymi
Piękne ujęcia z egzotycznej wyprawy to marzenia każdego fotografa czy filmowca. Chcąc przewieźć drona liniami lotniczymi należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi ich przewozu. Każda linia, a nawet lotnisko może mieć swoje przepisy dotyczące transportu. Głównym problem są baterie. Najczęściej trzeba przewozić je rozładowane w specjalnych, ognioodpornych pokrowcach. Baterii pod żadnym pozorem nie można przewozić w bagażu rejestrowanym.
Drony, kamery, akcesoria DJI dostępne na www.sferis.pl
Wojciech Radwański (1993)
Student Politechniki Śląskiej, mieszkaniec Piekar Śląskich. Fotografią zajmuje się od 2009 roku, a od 2015 roku do tworzenia swoich prac wykorzystuje drony. Ambasador marki DJI i Sferis.pl.
Laureat konkursów fotograficznych oraz autor wystaw. Ma na swoim koncie publikacje na głównych stronach portali: Interia, Onet i Wirtualna Polska. Współpracuje z wieloma pracowniami architektonicznymi w całej Polsce i za granicą.
Fotografie Wojtka znajdziecie również na Facebooku i Instagramie.
1 z 10
Fotografia dronowa
Przepisy w poszczególnych państwach różnią się od siebie, jednak cechą wspólną jest klasyfikacja wagowa.
2 z 10
Fotografia dronowa
Niestety w przypadku dronów silne podmuchy wiatru, deszcz, mgła czy wzmożona aktywność słońca mogą na dobre uziemić naszą maszynę.
3 z 10
Fotografia dronowa
Dzięki Mapom Google możemy znaleźć dogodne miejsce na zaparkowanie naszego samochodu, start i lądowanie jak również ciekawie wyglądające z góry obiekty.
4 z 10
Fotografia dronowa
Zimą szczególnie trzeba dbać o odpowiednią temperaturę baterii.
5 z 10
Fotografia dronowa
Przed wyjściem z domu warto dwa razy sprawdzić nasz sprzęt.
6 z 10
Fotografia dronowa
Przyjeżdżając we wcześniej zaplanowaną lokalizację należy przygotować odpowiednie miejsce do startu i lądowania.
7 z 10
Fotografia dronowa
Przed lotem warto sprawdzić najważniejsze ustawienia kamery.
8 z 10
Fotografia dronowa
Drony pomimo coraz większej popularności dalej przyciągają zaciekawionych obserwatorów, którzy nieświadomi podchodzą zbyt blisko w najmniej odpowiednim momencie.
9 z 10
Fotografia dronowa
Ujęcia warto zacząć w miejscach najdalej oddalonych od naszego lądowiska tak by wraz ze zmniejszającym się zapasem energii w baterii zmniejszała się nasza odległość od drona.
10 z 10
Fotografia dronowa
Każda linia, a nawet lotnisko może mieć swoje przepisy dotyczące transportu.