Reklama

W tym artykule:

  1. Lotnisko w Modlinie do rozbudowy
  2. Modlin a CPK
Reklama

Sprawa CPK wraca jak bumerang. Politycy, eksperci z branży i dziennikarze od miesięcy debatują nad słusznością budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Po zmianie władzy w grudniu 2023 roku, nowy rząd wstrzymał prace projektowe i zapowiedział audyt inwestycji.

Gdy dalsze losy hubu lotniczego w podwarszawskim Baranowie stoją pod znakiem zapytania, inny stołeczny port zapowiedział właśnie rozbudowę terminala i płyty postojowej. Mowa o lotnisku w Modlinie, które po wieloletnich staraniach otrzymało w końcu zgodę na przeprowadzenie prac modernizacyjnych.

– W tym roku planujemy obsłużyć ponad 3 milionów pasażerów. W dłuższym okresie planujemy rozbudowę portu lotniczego Warszawa Modlin. Przez ostatnie kilka lat było to niestety blokowane, ale mamy pozwolenie na rozbudowę terminala pasażerskiego – zdradził Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin w rozmowie z serwisem eNewsroom.pl.

Lotnisko w Modlinie do rozbudowy

Według wstępnych zapowiedzi, roboty budowlane na lotnisku w Modlinie mają rozpocząć się najpóźniej wiosną 2025 roku i potrwać maksymalnie 22 miesiące. Plan inwestycji zakłada przedłużenie terminala na wschód i na zachód, a także zwiększenie liczby bramek – z czterech do ośmiu.

– Obecnie koncept terminala w Modlinie ma ruchome bramki odlotowe – raz dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen, a innym razem poza strefą Schengen. Chcielibyśmy istniejące cztery bramki pozostawić wyłącznie do obsługi strefy Schengen. Planujemy rozbudowę kontroli granicznej oraz terminala o nowe powierzchnie handlowe – zarówno duty free, jak i cateringowe. Wszystkie funkcje dodatkowe, pomocnicze – jak toalety, magazyny – zostaną przeniesione na poziom minus 1. Do tego dojdzie wydłużenie terminala w obie strony o kolejne bramki Non-Schengen – zaznacza Tomasz Szymczak.

Ile wcześniej być na lotnisku? Spóźnialscy mogą skorzystać z „szybszej ścieżki”

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań, które pada podczas przygotowań do wyjazdów wakacyjnych jest: na ile wcześniej być na lotnisku, z którego rozpoczniemy podróż? Postanowili..
Ile wcześniej być na lotnisku? Spóźnialscy mogą skorzystać z „szybszej ścieżki”
Ile wcześniej być na lotnisku? Spóźnialscy mogą skorzystać z „szybszej ścieżki” / fot. Michael Derrer Fuchs/Shutterstock

Ponadto w Modlinie powstaną dodatkowo miejsca postojowe dla dużych maszyn takich jak Dreamliner.

– Kolejna inwestycja, o której warto wspomnieć, to budowa w pierwszym etapie 4 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C – czyli na przykład 737, które obsługujemy, albo zamiennie dwóch kodu C i jednego stanowiska większego dla samolotów typu Dreamliner. Te nowe inwestycje będą realizowane w warunkach optymalnych kosztów i chcielibyśmy zakończyć je w okresie 20-22 miesięcy – zaznacza prezes lotniska w Modlinie.

I dodaje: – Rozmawiamy z różnymi przewoźnikami, także spoza Europy. Mamy dostępność nocą. Jesteśmy jedynym portem lotniczym w centralnej Polsce, który jest otwarty 24/7 – czyli nie ma ograniczeń nocnych. I tę przewagę chcemy wykorzystać. Większy terminal, więcej miejsc postojowych i nowi przewoźnicy pozwolą nam na istotne zwiększenie ruchu na naszym lotnisku.

Szacowany koszt rozbudowy portu wyniesie ok. 200 mln złotych. Warto dodać, że już niebawem Modlin będzie mógł się poszczycić bezpośrednim połączeniem kolejowym z centrum miasta. Przystanek ma znajdować się w odległości 350 metrów od terminala.

Lotniska najbardziej oddalone od centrów miast. Wśród nich port Warszawa-Radom

Wybór lotniska, z którego startujemy lub na którym lądujemy, może okazać się dużo ważniejsze niż myślimy. W niektórych przypadkach dojazd z portu do centrum danego miasta zajmie więcej...
Lotniska z najtrudniejszym dojazdem do centrum miasta
Lotniska najbardziej oddalone od centrów miast. Fot. Jeff J Mitchell/Getty Images

Modlin a CPK

Władze podwarszawskiego lotniska prognozują, że po powiększeniu terminala liczba obsłużonych pasażerów zwiększy się do 6,5-7 mln rocznie. Czyli z lotniska będzie korzystać dwa razy więcej osób niż dotychczas. Co ważne, planowana rozbudowa portu w Nowym Dworze Mazowieckim nie storpeduje budowy CPK. Wprost przeciwnie – Modlin ma przejąć większość tanich linii i lotów czarterów ze względu na niższe opłaty.

Przypomnijmy, że w 2023 r. podwarszawski port odprawił rekordowe 3,4 mln podróżnych.

Zaobserwuj National Geographic Traveler Poland na Facebooku, gdzie publikujemy nasze reportaże podróżnicze, a także dzielimy się praktycznymi poradami. Znajdziesz nas także na Instagramie – @natgeopl.

Reklama

Źródła: eNewsroom.pl, muratorplus.pl.

Reklama
Reklama
Reklama