Jak magnes przyciąga turystów na Dolny Śląsk. Kupujesz 1 bilet, zwiedzasz 4 atrakcje
„Explore Wałbrzych”, czyli wspólny bilet do największych atrakcji turystycznych miasta, okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę i magnesem przyciągającym turystów.
W tym artykule:
Dolny Śląsk słynie z wielu malowniczych miasteczek oraz pięknych zakątków. Z pewnością jednym z nich jest Wałbrzych, gdzie na podróżujących czeka masa ciekawych zabytków ze słynnym zamkiem Książ na czele. Obiekt rocznie odwiedza nawet pół miliona osób. Wśród nich są turyści zarówno z kraju, jak i z zagranicy.
Aby zatrzymać turystów w mieście na dłużej niż kilka godzin, jakiś czas temu narodził się pomysł utworzenia projektu „Explore Wałbrzych”. To jeden bilet w promocyjnej cenie do czterech największych atrakcji turystycznych w Wałbrzychu. Uprawnia on nie tylko do zwiedzania zakamarków siedziby Hochbergów, ale także Starej Kopalni, Muzeum Porcelany i Palmiarni.
„Explore Wałbrzych” – 1 bilet, 4 atrakcje
Wspólny bilet „Explore Wałbrzych” do największych atrakcji turystycznych miasta obejmuje zwiedzanie:
- Zamku Książ z zestawem audioguide,
- Starej Kopani z przewodnikiem,
- Palmiarni bez przewodnika,
- oraz Muzeum Porcelany z zestawem audioguide.
Zamek Książ w Wałbrzychu to jeden z najpiękniej położonych zamków w Polsce i trzeci pod względem wielkości. Swoją sławę zawdzięcza rodzinie Hochbergów, która przez 400 lat, z pokolenia na pokolenie, dbała o rezydencję oraz kontynuowała jej renowacje i konserwacje. Zwiedzającym udostępniono również podziemia zamku, gdzie według rozpalającej wyobraźnię legendy, ma znajdować się złoty pociąg i inne skarby z czasów II wojny światowej.
Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia tuż po otwarciu w 2014 roku zostało okrzyknięte najpiękniejszym naziemnym kompleksem górniczym w Polsce. W trakcie blisko dwugodzinnego zwiedzania goście mogą przekonać się, jak wyglądała codzienność górników. A to wszystko pod czujnym okiem emerytowanych pracowników kopalni. Chętni mogą także wejść na wieżę widokową, z której roztacza się wspaniała panorama na miasto i okoliczne góry.
„Najpiękniejszy region Polski”. To tu łączą się góry i woda
Na Dolny Śląsk trafiłem dosyć późno, bo dopiero pod koniec studiów. Na miłość nigdy nie jest jednak za późno. Szklarska Poręba i Lądek-Zdrój to dziś jedne z moich ulubionych miejsc ...Palmiarnię w Wałbrzychu wzniesiono ponad 100 lat temu z rozkazu Henryka XV. Miała być ona prezentem dla jego małżonki, księżnej Daisy. Na miejscu rośnie ponad 250 gatunków roślin, wśród nich m.in. azjatyckie bambusy, australijskie świerki czy kaktusy z Ameryki Środkowej.
W zlokalizowanym w samym centrum miasta Muzeum Porcelany znajdziemy aż 10 tysięcy eksponatów. Oprócz wyrobów wywodzących się z XIX-wiecznych manufaktur wałbrzyskich zwiedzający mogą również podziwiać porcelanowe dzieła sztuki z najważniejszych europejskich fabryk – z Niemiec, Anglii, Francji oraz Austrii.
Dodajmy, że bilet „Explore Wałbrzych” można wykorzystać w każdym z obiektów w ciągu 12 miesięcy od daty jego zakupu. Bilet normalny kosztuje 81 złotych, a bilet ulgowy – 59 zł.
Duże zainteresowanie biletem „Explore Wałbrzych”
W kończącym się 2023 roku zainteresowanie biletem „Explore Wałbrzych” było rekordowe. Z danych z listopada wynika, że dotychczas udało się sprzedać niemal 11 tys. takich wejściówek. Dla porównania w latach 2022 i 2021 było to odpowiednio 8870 i 6616, a w pandemicznym 2020 r. tylko 3540.
– Akcja stała się ważnym elementem ruchu turystycznego w naszym mieście. Ta wspólna inicjatywa jest coraz bardziej popularna. Pewnie na początku nie było to łatwe. To kwestia promocji i przełamywania stereotypów. Dzisiaj 10 tys. sprzedanych biletów oznacza, że realnie 10 tys. razy ktoś podjął decyzję, by zapłacić trochę więcej, a w sumie mniej, żeby pójść do różnych instytucji, a nie tylko do Zamku Książ – zaznacza prezydent Wałbrzycha, Roman Szełemej.
– Wynik jest rekordowy na skalę krajową. W zeszłym roku to było 8 tys. biletów. Dzisiaj mamy już prawie 11 tys. Znaczna zwyżka. Jeśli chodzi o tego typu ofertę, to jesteśmy jednym z liderów w Polsce. Mamy ponad 20% więcej turystów, którzy skorzystali z tej oferty niż w ubiegłym roku. To pokazuje, że turystyka w mieście ma się jak najlepiej – dodaje prezes Zamku Książ, Anna Żabska.