Wizualizacja CPK. Wiemy, jak będzie wyglądać „najnowocześniejsze lotnisko w Europie”
Wiemy, jak będzie wyglądało lotnisko CPK. Ponadto, oprócz nowych wizualizacji, poznaliśmy także datę rozpoczęcia prac. Według wstępnych zapowiedzi, mają one ruszyć w 2026 roku, a otwarcie pierwszego etapu portu lotniczego zaplanowano na 2032 r.
W tym artykule:
Temat Centralnego Portu Lotniczego od dłuższego czasu budzi wiele emocji. Budowa megalotniska stanęła pod znakiem zapytania, gdy w grudniu 2023 r. władze w Polsce przejęła koalicja pod wodzą Donalda Tuska, który nie był zwolennikiem promowanego przez poprzedni obóz rządzący projektu CPK. Wszelkie wątpliwości w tej sprawie zostały rozwiane kilka miesięcy temu, gdy na specjalnie zwołanej konferencji prasowej premier ogłosił, że „najnowocześniejsze lotnisko w Europie” powstanie.
– Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie na 34 miliony pasażerów. [...] Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce – przekazał wówczas prezes Rady Ministrów. Dodając jednocześnie, że uruchomiona zostanie także gęsta sieć połączeń kolejowych, które osiągnie bardzo wysokie prędkości i połączy największe miasta w Polsce.
Jak będzie wyglądać CPK?
Po zapowiedzi, że CPK powstanie, kolejnym wyczekiwanym momentem było opublikowanie nowych wizualizacji, za które, tak jak poprzednio, odpowiedzialne było brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Firma Normana Fostera należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych pracowni architektonicznych na świecie. Na swoim koncie ma wiele projektów, m.in. warszawskie drepcze chmur – Metropolitan i Varso Tower, stadion Wembley w Londynie czy zlokalizowany na południu Francji najwyższy wiadukt drogowy w Europie
Projektowana przestrzeń terminala pasażerskiego ma wynosić ok. 450 tys. m kw. Obsługa podróżujących będzie się odbywała na trzech poziomach. Na najwyższym – odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen. Na kolejnym – przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów, a na samym dole znajdować się będą bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W pierwszym etapie powstanie pirs północny (przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen) i pirsy centralne (obejmujące zarówno loty strefy Schengen, jak i Non-Schengen). Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchu.
– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – podkreśla Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Z kolei Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners zaznacza, że „inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego”. I dodaje: – Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach.
Z nowego harmonogramu prac dowiadujemy się, że projekt w pierwszej fazie zakłada dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 maszyn, w zależności od typu floty. W porównaniu założeniami, zmianie ulegnie konstrukcja dachu terminala lotniskowego oraz dworców – kolejowego i autobusowego. Natomiast poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.
Kiedy powstanie CPK?
Prace na terenie przyszłego lotniska mają ruszyć w 2026 roku, a otwarcie pierwszego etapu portu lotniczego planowane jest na 2032 r. Jak czytamy na oficjalnej stronie spółki, w dniu inauguracji CPK wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Obsłużonych ma zostać wówczas nawet 11 tys. pasażerów na godzinę, a rocznie 34 mln.
Dodajmy, że w tym samym czasie do użytku oddany zostanie również odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.
Ile kosztuje budowa CPK?
W maju, jeszcze przed ostateczną decyzją o kontynuowaniu projektu, pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, poinformował, że dotychczas na program lotniskowy wydano 708 mln zł, na kolejowy 496 mln zł. Z kolei na komunikację i marketing poprzedni zarząd spółki przeznaczył łącznie 27 mln zł.
Obecne władze koszt realizacji projektu Centralnego Portu Lotniczego razem z komponentem kolejowym do 2032 r. wyceniły na ponad 131 mld zł.
Źródło: cpk.pl.