Reklama

Aby uchwycić kijanki ropuchy z gatunku Anaxyrus boreas pływające w oświetlonym słońcem podwodnym świecie, Shane Gross nurkował przez wiele godzin. Poruszał się ostrożnie między dywanami roślinnych grzebieni, aby nie naruszyć cienkich warstw mułu i alg. Tak powstała fotografia, „The Swarm of Life”, która przyniosła mu tytuł 60. Fotografa Dzikiej Przyrody Roku (Wildlife Photographer of the Year), przyznany 8 października przez Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Reklama

– Nagrodzenie fotografii w 60. WPY jest niesamowicie wyjątkowe, a reprezentowanie terenów podmokłych to prawdziwy zaszczyt – mówi Gross, kanadyjski fotoreporter zajmujący się ochroną środowiska morskiego, który współpracował z National Geographic.

Wildlife Photographer of the Year

Gross sfotografował ciemno ubarwione kijanki wielkości spinacza w jeziorze Cedar, części kanadyjskiej wyspy Vancouver. – Wyzwaniem było uzyskanie odpowiedniej odległości między aparatem a obiektem i odpowiednie oświetlenie, aby wyróżniały się na kolorowym tle – przekazał redakcji National Geographic w e-mailu.

– Tereny podmokłe mogą być oszałamiająco piękne i bardzo potrzebują naszej ochrony – tłumaczył dalej. –Robią dla nas tak wiele, o czym większość ludzi nie ma pojęcia, na przykład chronią miasta przed powodziami. Biorąc pod uwagę wszystkie katastrofy na świecie, już dawno powinniśmy dostrzec wartość natury i odpowiednio działać.

„Rój życia”
„The Swarm of Life”/ Shane Gross, Wildlife Photographer of the Year Shane Gross

Kathy Moran, redaktorka i przewodnicząca jury, napisała w komunikacie prasowym, że „jury było oczarowane połączeniem światła, energii i łączności między środowiskiem a kijankami” na zdjęciu Grossa. Wystawa Wildlife Photographer of the Year, prezentująca sto zwycięskich zdjęć, zostanie otwarta 11 października w Natural History Museum. Oto niektóre z najbardziej oszałamiających zdjęć z tegorocznej selekcji.

Behaviour: Invertebrates

„The Demolition Squad”
„The Demolition Squad”/Ingo Arndt, Wildlife Photographer of the Year Ingo Arndt

Niemiecki fotograf przyrody Ingo Arndt zdobył nagrodę w kategorii Zachowanie: Bezkręgowce za zdjęcie „The Demolition Squad”. Fotografia przedstawia czerwone mrówki drzewne rozczłonkowujące niebieskiego chrząszcza w Hesji w Niemczech. Aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie na białko, mrówki drzewne współpracują ze sobą, pokonując znacznie większe bezkręgowce. Dzielą je na mniejsze kawałki, aby zmieściły się w ich podziemnych gniazdach.

– Gryzły mnie i spryskiwały kwasem mrówkowym każdego dnia. Ale nadal je kocham, ponieważ są to inteligentne i społeczne zwierzęta, które wykazują wiele interesujących zachowań – mówi Arndt. Jego zdjęcia mrówek drzewnych zostaną zaprezentowane w amerykańskim wydaniu „National Geographic” w lutym 2025 r.

Arndt ma nadzieję, że widzowie poczują podziw dla mrówek. — Są bardzo pomocne dla nienaruszonego ekosystemu. Na przykład zabijają wiele szkodników, gdy pojawiają się masowo, i chronią las, w którym żyją – dodaje.

Animals in Their Environment

„Frontier of the Lynx”
„Frontier of the Lynx”/Igor Metelskiyi, Wildlife Photographer of the Year Igor Metelskiyi

W odległym, surowym Kraju Nadmorskim w Rosji fotograf Igor Metelskiyi umieścił fotopułapkę w pobliżu śladów potencjalnej ofiary, mając nadzieję na uchwycenie rysia euroazjatyckiego. Na oszałamiające ujęcie dzikiego kota rozciągającego się w porannym słońcu czekał sześć miesięcy . Fotografia „Frontier of the Lynx” przyniosła Metelskiyi'emu zwycięstwo w kategorii Zwierzęta w swoim środowisku.

Behaviour: Mammals

„A Tranquil Moment”
„A Tranquil Moment”/Hikkaduwa Liyanage Prasantha Vinod, Wildlife Photographer of the Year Hikkaduwa Liyanage Prasantha Vinod

Odpoczywając po poranku spędzonym na fotografowaniu ptaków i lampartów w Parku Narodowym Wilpattu na Sri Lance, fotograf Hikkaduwa Liyanage Prasantha Vinod usłyszał stado makaków poruszających się w koronach drzew. Pochodzący ze Sri Lanki Vinod użył teleobiektywu, aby upamiętnić urocze zdjęcie młodej małpki śpiącej w ramionach dorosłego osobnika. „A Tranquil Moment” wygrało w kategorii Zachowanie: Ssaki.

Photojournalist Story Award

„Among the Trees”
„Among the Trees”/Thomas Peschak, Wildlife Photographer of the Year Thomas Peschak

Thomas Peschak, tytułujący się jako National Geographic Explorer, spędził lata w lesie deszczowym, dokumentując dziką przyrodę w ramach swojego szeroko zakrojonego projektu. „Into the Amazon” został opublikowany w październiku 2024 r. przez „National Geographic”. Peschak, mający pochodzenie niemieckie i południowoafrykańskie, jest zafascynowany złożoną relacją między zagrożonym delfinem amazońskim a miejscową ludnością. Niektórzy czczą te ssaki, podczas gdy inni uważają, że kradną ryby i powinny zostać zabite.

Jego zdjęcie „Among the Trees” otrzymało nagrodę Photojournalist Story Award. Kadr przedstawia delfina rzecznego płynącego przez sezonowo zalewany las w pobliżu granicy Brazylii i Kolumbii. To teren, gdzie lokalne społeczności oferują wycieczki, podczas których można zobaczyć te różowe zwierzęta.

Behaviour: Amphibians and Reptiles

„Wetland Wrestle”
„Wetland Wrestle”/Karine Aigner, Wildlife Photographer of the Year  Karine Aigner

Amerykańska fotografka przyrody Karine Aigner prowadziła grupę turystów w Mato Grosso w Brazylii, gdy zauważyła dziwny kształt w wodzie. Dopiero po spojrzeniu przez lornetkę zauważyła żółtą anakondę owijającą swoje ciało wokół pyska kajmana. Na fotografii „Wetland Wrestle”, za którą zdobyła nagrodę w kategorii Zachowanie: płazy i gady, nie jest jasne, który drapieżnik zaatakował pierwszy. Aigner jest autorką wielu fotoreportaży dla National Geographic. Jedna z jej prac oferuje rzadkie spojrzenie na rodzinę rysiów.

Impact Award

„Hope for the Ninu”
„Hope for the Ninu”/Jannico Kelk, Wildlife Photographer of the Year Jannico Kelk

Przez kilka poranków australijski fotograf Jannico Kelk przeszukiwał wydmy w poszukiwaniu odcisków stóp wielkoucha króliczego, czyli torbacza wielkości królika żyjącego w Roxby Downs w Australii Południowej. Gdy je znalazł, ustawił pułapkę fotograficzną, która zrobiła zdjęcie zatytułowane „Hope for the Ninu”. Fotografia została nagrodzona w kategorii Impact Award. Będące inwazyjnymi gatunkami lisy i koty niemal wybiły populację tego torbacza, znanego również rdzennym społecznościom Kiwirrkurra jako ninu. Gatunek odradza się w ogrodzonych rezerwatach, takich jak ten w Roxby Downs.

Underwater

„Under the Waterline”
„Under the Waterline”/Matthew Smith, Wildlife Photographer of the Year  Matthew Smith

W Paradise Harbour na Antarktydzie ciekawski lampart morski przygląda się brytyjsko-australijskiemu fotografowi Matthew Smithowi spod lodu. Aby uzyskać podzielony obraz na fotografii „Under the Waterline”, Smith zaprojektował specjalnie zbudowaną przedłużkę na przedniej części swojego podwodnego aparatu. – Kiedy spojrzałem prosto w lufę obiektywu, wiedziałem, że mam coś dobrego – przekazał Smith, zwycięzca w kategorii podwodnej, ​​w komunikacie prasowym.

Photojournalism Award

„Dusting for New Evidence”
„Dusting for New Evidence”/Britta Jaschinski, Wildlife Photographer of the Year Britta Jaschinski

Na lotnisku Heathrow w Londynie policyjny śledczy pobiera odciski palców ze skonfiskowanych kłów słonia. Niemiecko-brytyjska fotografka Britta Jaschinski dokumentowała pracę ekspertów z departamentu CITES brytyjskiej straży granicznej, którzy używają proszku magnetycznego do wydobycia odcisków palców z kości słoniowej nawet miesiąc po jej dotknięciu. Zdjęcie „Dusting for New Evidence” zdobyło nagrodę Photojournalism Award.

Urban Wildlife

„Tiger in Town”
„Tiger in Town”/Robin Darius Conz, „Tiger in Town”, Wildlife Photographer of the Year Robin Darius Conz

Dron uchwycił tygrysa bengalskiego na tle miasta w indyjskich Ghatach Zachodnich. Niemiecki fotograf Robin Darius Conz otrzymał nagrodę Urban Wildlife za swoje zdjęcie zatytułowane „Tiger in Town”. Populacja tygrysów zmniejszyła się w regionach takich jak ten, gdzie osiedla ludzkie sąsiadują z siedliskiem dużych kotów.

Oceans: The Bigger Picture

„A Diet of Deadly Plastic”
„A Diet of Deadly Plastic”/Justin Gilligan, Wildlife Photographer of the Year Justin Gilligan

Na zdjęciu autorstwa australijskiego fotografa Justina Gilligana ponurą mozaikę tworzy ponad 400 kawałków plastiku wyjętych z martwego ciała jednego burzyka. Na co dzień Gilligan współpracuje z zespołem naukowców badających wpływ zanieczyszczenia plastikiem na ptaki morskie, takie jak burzyki. Większość ich populacji na wyspie Lord Howe w Australii ma w swoich organizmach plastik. Zdjęcie „A Diet of Deadly Plastic” zwyciężyło w kategorii Oceans: The Bigger Picture.

Animal Portraits

„On Watch”
„On Watch”/John E. Marriott, Wildlife Photographer of the Year
 John E. Marriott
Reklama

Kanadyjski fotograf John E. Marriott przez tygodnie śledził rodzinę rysi kanadyjskich, przemierzając zaśnieżone lasy Jukonu na rakietach śnieżnych z lekkim sprzętem fotograficznym. Świeże ślady doprowadziły go do mamy z jej dorosłym młodym spoglądającym z tyłu. Fotografia „On Watch” zdobyła nagrodę w kategorii Animal Portraits.

Reklama
Reklama
Reklama