Remont parowozu rozpoczęty!
Historia lokomotywy sięga końca lat 40-tych XX wieku. Ówczesne Ministerstwo Komunikacji rozpaczliwie potrzebowało taniej, prostej i niezawodnej lokomotywy parowej do obsługi linii kolejowych w największych polskich miastach – Warszawie, aglomeracji śląskiej czy trójmieście.
Projekt parowozu TKt48 powstał w 1948 roku w Poznaniu, w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego. Pierwsze egzemplarze trafiły do produkcji w roku 1950. Pomimo początkowych problemów (m.in. z kotłem), lokomotywy te szybko ujawniły doskonałe właściwości trakcyjne i następne egzemplarze trafiły do parowozowni w całej Polsce. Łącznie w latach 1950 – 1957 powstało 199 tych lokomotyw, 6 z nich trafiło na służbę w kolejach albańskich. Produkowane były w dwóch zakładach – początkowo w Zakładach Hipolita Cegielskiego (wtedy Zakłady Metalowe im. Józefa Stalina), następnie w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie (ówcześnie Fabryka Lokomotyw Im. Feliksa Dzierżyńskiego).
Lokomotywa TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii. Wyprodukowana została w 1951 roku w Poznaniu. Służbę na PKP rozpoczęła w kwietniu 1951 roku w Warszawie. Na Dolny Śląsk została skierowana w październiku 1964 roku. Od 1994 roku stacjonuje w Jaworzynie Śląskiej.
Do 2005 roku lokomotywa była jednym z nieczynnych eksponatów Muzeum w Jaworzynie Ślaskiej. Z pomocą przyszedł Anglik Howard Jones, prezes Towarzystwa „The Wolsztyn Experience”. Zajmuje się ono głównie organizacją turystyki kolejowej z całego świata.
W zamian za remont kapitalny parowozu oraz jego ponowne uruchomienie, dzierżawca mógł dysponować lokomotywą przez cztery lata. W 2006 roku, po przeprowadzeniu remontu kapitalnego, parowóz powrócił na linie kolejowe. Był wykorzystywany przede wszystkim do organizowania przejazdów specjalnych i okolicznościowych na terenie całego kraju.
W 2010 roku parowóz powrócił do Jaworzyny Śląskiej i stał się od razu największą atrakcją Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, organizowane "Weekendy pod Parą" podczas, których Muzeum na nowo zmieniało się w czynną parowozownię przedstawiając czynności związane z obsługą, czyli obrządzanie parowozu, pracę drużyny parowozowej, wnętrze budki maszynisty oraz obracanie parowozu na obrotnicy przez ostatnie lata cieszyły się wielka popularnością wśród odwiedzających Muzeum.
Posiadanie czynnego parowozu TKt48-18 zainspirowało Muzeum do organizacji "Gali Parowozów" czyli Międzynarodowego Zlotu Zabytkowych Parowozów- imprezy promującej dziedzictwo techniczne i przemysłowe, podczas którego nasza TKt-ka występowała w roli gospodyni.
Tuż po Gali Parowozów - 1 października 2013 r. parowóz został wyłączony z ruchu i musi przejść kosztowną naprawę główną( raz na 20 lat). Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczęło tzw. naprawę główną; obejmującą m.in. remont i konserwację podwozia parowozu (realizowany) oraz wymianę kotła parowozowego (planowany). Całość prac zakończona zostanie w połowie 2014 roku.