Interaktywna mapa Polski – OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA
Interaktywna mapa Polski powstała w wyniku konkursu dla młodzieży szkolnej pt.: „Moje miejsce na Ziemi” organizowanego przez Wydawnictwo Nowa Era i National Geographic.
Obecnie powstaje coraz więcej ekskluzywnych hoteli, które zawierają niezliczone atrakcje, dzięki którym pobyt na wakacjach ogranicza się do spędzania czasu w jednym budynku, a tworzenie chociażby sztucznych wysp sprawia, że natura odgrywa coraz mniejszą rolę w naszym życiu. Rodzice z braku czasu i wiecznego zabiegania zapewniają swoim dzieciom pełny pakiet „kablówki” oraz nieograniczony dostęp do Internetu, rezygnując z zainteresowania dzieci otaczającym światem i jego historią. Oczywiście nie dzieje się tak w każdym polskim domu, niemniej zjawisko to jest coraz bardziej odczuwalne. Niewiele rodzin wybiera dziś na miejsce swojego wypoczynku polskie gospodarstwa agroturystyczne usytuowane w małych i cichych miejscowościach wiejskich, czy decyduje się na spędzenie kilku dni na biwaku w malowniczych terenach mazurskich. Można by przytaczać wiele przykładów na to, jak świat staje się coraz bardziej nowoczesny kosztem tradycji, tego co naturalne i piękne, co niegdyś odgrywało ważną rolę w życiu człowieka. Nie tylko obcowanie z naturą jest spychane na dalszy plan. Podobny los spotyka unikalne kultury takie jak np. żydowską czy romską, które jeśli nie zupełnie zapomniane, są odbierane jako coś dziwnego, mało atrakcyjnego. Kto obecnie zamieni wyjście do klubu czy kina na koncert muzyki żydowskiej? Przesyt nowoczesnością wpływa także na zanikanie staropolskich obyczajów, takich jak np.: pieczenie chleba w domach, ręczne wykonywanie ozdób na choinkę, czy chociażby wspólne posiłki, które spajają więzi rodzinne i nie tylko. Jest to także podróż do naszych przodków, uszanowanie tego co nam po sobie pozostawili, dotykanie polskości, którą nosimy w sobie, a o której coraz częściej zapominamy i pędzimy ślepo w kierunku zachodnich obyczajów.
Na szczęście są osoby i projekty, które chcą to zmieniać. Dzięki takim akcjom jak konkurs "Moje Miejsce na Ziemi" wiele ciekawych, a zapomnianych pereł może zostać ocalonych. Przy wielu z nas odkryje nowe, często nieznane dotąd miejsca, kultury, obyczaje. Już od trzech lat Wydawnictwo Nowa Era wraz z National Geographic organizuje konkurs "Moje Miejsce na Ziemi". Tematem przewodnim III edycji Konkursu była misja Towarzystwa National Geographic
– To care about the only Planet we have, czyli jak ocalić od zapomnienia to, co najcenniejsze w „naszym miejscu na Ziemi”, a hasłem edycji było „preservation” (ochrona). Nowa Era zaprosiła nauczycieli języka angielskiego oraz uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych do stworzenia w języku angielskim prac, które pokażą „ich miejsce na Ziemi” w kontekście rzeczy i zjawisk zagrożonych wyginięciem lub tych, które już wyginęły, ale warto je ocalić od zapomnienia. Prace mogły być nadsyłane aż w trzech kategoriach: broszura, prezentacja multimedialna i film wideo.
Spośród 620 nadesłanych prac, jury w składzie: Martyna Wojciechowska, redaktor naczelna magazynu National Geographic Polska, Arkadiusz Tkacz – autor podręcznika English Explorer, Marcin Wojtyński – Dyrektor Wydawniczy Działu Języków Obcych wydawnictwa Nowa Era oraz Wojciech Urbanek – dyrektor artystyczny wydawnictwa Nowa Era, przyznało 23 wyróżnienia oraz 3 nagrody Grand Prix (po jednej w każdej z kategorii).
Nagrodę Grand Prix otrzymał film o fabryce cegieł w woj. lubelskim, broszura o śląskiej wytwórni kapeluszy Polkap oraz prezentacja multimedialna o tajemniczej dzielnicy Torunia, Bydgoskim Przedmieściu.
OPIS ZWYCIĘSKICH PRAC:
GRAND PRIX W KATEGORII FILM
„Lady In Red” z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II ze Stróży w woj. lubelskim, autorstwa grupy konkursowej w składzie: Natalia Strawa, Izabela Szaja, Paweł Goch, Emil Matniej i Amanda Lipińska pod przewodnictwem Pani Kamili Berdys. Film opowiada o fabryce cegieł z woj. lubelskiego. To historia, która przyciąga uwagę, zaciekawia i zachwyca prostotą, fachowym montażem
i spojrzeniem na świat wokół nas. Cegła – niewielki czerwony sześcian, bez którego jeszcze nie tak dawno nikt nie wyobrażał sobie stawiania domów, a którego stopniowo coraz mniej w otoczeniu.
W filmie jest też ukryty aspekt ekologiczny – ukazanie cegły, jako naturalnego surowca wypieranego przez inne, bardziej nowoczesne , lecz jednocześnie bardziej syntetyczne budulce. „Lady in Red” to film z poczuciem humoru, zrobiony z pełnym profesjonalizmem. Można go w całości obejrzeć na
GRAND PRIX W KATEGORII BROSZURA
„Hat Factory” z Gimnazjum nr 2 ze Skoczowa w woj. śląskim. Grupa konkursowa w składzie: Magdalena Maślisz, Krystyna Papkala, Magdalena Haratyk, Klaudia Cywka, Kamila Fryda pod przewodnictwem Pani Katarzyny Staszczyszyn-Koziny opowiedziała historię skoczowskiej fabryki kapeluszy Polkap. W dobie wszechobecnych czapek bejsbolowych, ręczne wytwarzanie kapeluszy może się wydawać zbędną ekstrawagancją. Jednak ta niezwykle oryginalna w formie i treści praca przekonuje, że kapelusznictwo to fascynująca historia i rękodzieło, które jest sztuką. Broszurę została zamieszczona tutaj
GRAND PRIX W KATEGORII PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
„Once Upon a Time in Toruń” z ZS UMK Gimnazjum i Liceum Akademickiego z Torunia. Grupa konkursowa w składzie: Bogusz Olszewski, Paulina Graczyk, Dominika Miszewska, Marta Majewska pod przewodnictwem Pani Moniki Zalewskiej przenieśli widzów do całkiem innego, wręcz baśniowego świata. Autorzy projektu wybrali się na szczególny spacer w bardzo wyjątkowe miejsce – Bydgoskie Przedmieście. Ta dzielnica Torunia, zdawałoby się zaniedbana i opuszczona, okazała się magicznym, pełnym nietuzinkowych budynków i uroczych zaułków obszarem, który wręcz hipnotyzuje swoim magnetyzmem. Pracę można podziwiać tutaj