Eye Camp Bakulia (Indie) & Eye Camp Trishuli (Nepal)
W dniach 24.11.2011-7.12.2011 r. odbyła się kolejna misja medyczna okulistów z poznańskiego Projektu Trzecie Oko (laureata nagrody Traveler 2010 w kategorii Społeczna Inicjatywa Roku 2010, przyznanej przez National Geographic Polska) w Azji.
Tym razem lekarze połączyli 2 wyprawy w jedną. Pierwsza odbyła się w dniach 26-27.11.2011 r. w małej wiosce Bakulia, położonej 4 godziny drogi od Kalkuty w Indiach. Razem z indyjskim gospodarzem – dr Bikasem Bhattacharya wykonali 44 operacje zaćmy. Zabiegi były całkowicie bezpłatne dla pacjentów. Przedsięwzięcie odbyło się we współpracy z lokalnymi i międzynarodowymi organizacjami charytatywnymi: Netra Pradip Rural Eye Trust (Indie) oraz Surgical Eye Expeditions (SEE) International. Następnie lekarze mieli jedną dobę przerwy na dotarcie do Nepalu i już od rana kolejnego dnia rozpoczęli pracę w wiosce Trishuli, położonej w górach, ok. 4-5 godzin drogi jeepem z Kathmandu. Tu, w polowym szpitalu zorganizowanym przez Gurkha Welfare Scheme, udzielono pomocy 1600 pacjentom. 700 z nich przybyło z chorobami oczu (wykonano 103 operacje zaćmy), natomiast pozostali skorzystali z wizyt u lekarzy ogólnych, dentystów i ginekologa. W akcji brało udział, prócz specjalistów z Polski, 1 okulista, 2 lekarzy rodzinnych, 1 ginekolog i 1 dentysta z Nepalu oraz jeden dentysta z Anglii. Eye Camp trwał 3 dni, od 29.11 do 1.12. Drugiego grudnia, po zbadaniu pacjentów po operacji zaćmy, grupa medyczna powróciła do Kathmandu. Tam polscy okuliści poświęcili 2 dni na spotkania z lokalnymi partnerami (m.in. Nepal Netra Jyoti Sangh – Narodowe Stowarzyszenie na Rzecz Przeciwdziałania Ślepocie, Konsul Honorowy RP – pan Lokmanya Golchha, Lions Eye Care Center i in.). Dnia 7 grudnia, po ponad 30 godzinach podróży powrotnej, dr Rafał Nowak i dr Piotr Kleina-Schmidt powrócili do kraju. Patronat nad wyprawą sprawował National Geographic Polska i Wielkopolska Izba Lekarska. Koszta podróży i pobytu na miejscu lekarze pokrywali sami. Ubezpieczenie medyczne, ubezpieczenie sprzętu, materiały reklamowe i inne drobne wydatki sfinansowano dzięki pomocy sponsorów (Lons Club Poznań Rotunda, firma Drukmedia) oraz pieniędzy przekazanych z 1% podatku.