Gwiazdki hotelowe – co oznaczają i czym się od siebie różnią?
Gwiazdki hotelowe określają standard, jaki posiada dany hotel. Choć dla wielu stanowią kluczowy wyznacznik przy wyborze bazy noclegowej, część osób wciąż zastanawia się, co wpływa na to, że jeden obiekt przy nazwie ma trzy gwiazdki, a inny cztery lub pięć.
- Redakcja
W tym artykule:
- Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
- Gwiazdki hotelowe w Polsce
- Kryteria gwiazdek hotelowych
- Co oznaczają 3 gwiazdki w hotelu?
- Za co hotel dostaje 5 gwiazdek?
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?
Aby dany ośrodek mógł nazywać się hotelem, musi spełniać określone warunki. Czyli świadczyć usługi noclegowe i turystyczne oraz posiadać co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Oprócz tego branża turystyczna korzysta z systemu ,,gwiazdek” oraz „kluczy” w przypadku obiektów apartamentowych. Dzięki tym symbolom hotele podzielić można na turystyczne, apartamentowce wczasowe, hotele średniej klasy oraz luksusowe. Klasyfikacja ta ma pomóc turystom i gościom w wyborze spełniającego ich oczekiwania miejsca.
W 2009 roku większość państw europejskich dołączyło do inicjatywy o nazwie Hotelstars Union, której celem było stworzenie jednolitej klasyfikacji. Jednak wciąż istnieje grupa krajów, w których pod gwiazdkami nie kryją się jednakowe standardy. – W państwach takich jak Polska, Węgry czy Holandia ocena hoteli jest obowiązkowa oraz bardzo restrykcyjna. Nawet wykładzina podłogowa musi spełniać określone standardy. Z kolei na przykład w Niemczech, Austrii, Francji czy Wielkiej Brytanii jest kwestią indywidualną – mówi Damian Ozga, prezes sieci biur podróży MyTravel.pl.
Niezwykłe i nietypowe noclegi. Gdzie szukać hotelu poza utartym szlakiem?
Nocleg na dźwigu, a może w przezroczystym domu w środku lasu? W niektórych krajach znajdziemy najdziwniejsze hotele, które odbiegają od rutyny i są zdecydowanie dla ludzi, którzy poszukuj..Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym i kurortom gwiazdki mają za zadanie informować turystów o standardzie hoteli. Choć dziś większość z nich odznaczonych jest daną ilością gwiazdek, to skala ta nie została wymyślona na potrzeby branży turystycznej. Jako pierwsze gwiazdkami odznaczano butelki brandy. Podejmując decyzję o wyborze wakacyjnego miejsca, nie warto jednak kierować się wyłącznie ilością gwiazdek.
Kategoryzacja ta nie jest bowiem jednolita we wszystkich krajach, a ilość przyznawanych gwiazdek zależy od wielu czynników. Takich jak lokalizacja hotelu, wielkość i standard pokoi, kompetencje obsługi czy jakość wyposażenia, a także otoczenie, w którym dany obiekt się znajduje. Na jakiej podstawie odznacza się turystyczne obiekty i kiedy 3 gwiazdki hotelowe to za mało?
Gwiazdki hotelowe w Polsce
Pięciogwiazdkowy system kategoryzacji hoteli w Polsce został wprowadzony w 1997 roku wraz z wejściem w życie ustawy o usługach turystycznych (ostatnia nowelizacja w 2010 r.). Z kolei wymagania, jakie musi spełnić dany obiekt, by otrzymać takowe wyróżnienie opisuje Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r. Wynika z niego, że organem odpowiedzialnym za przyznanie gwiazdek jest Marszałek Województwa. On powołuje specjalną komisję składającą się z przedstawicieli branży hotelarskiej, Sanepidu, Straży Pożarnej i nadzoru budowlanego.
Kryteria gwiazdek hotelowych
Jakie wymagania musi spełniać hotel, by otrzymać gwiazdkę? Komisja w trakcie wydawania decyzji bierze pod uwagę:
- zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia (np. hotel zapewnienie parking, garaż lub miejsce postojowe);
- instalacje i urządzenia techniczne, podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu (np. klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza);
- podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu (np. wyposażenie łazienki);
- część mieszkalną i ofertę usług podstawowych oraz uzupełniających (np. room-service czy całodobowa recepcja);
- inne (np. jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych).
Co oznaczają 3 gwiazdki w hotelu?
W większości państw stosuje się 5-stopniową skalę, jednak są też takie, w których hotelom przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (m.in. Malta). W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi. Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują z pewnością duże sieci hotelowe – bez względu na położenie, ilość gwiazdek oznacza konkretny standard. Choć system gwiazdkowy ma ułatwiać rozpoznanie poziomu oferowanych usług, to w praktyce nie zawsze 3 gwiazdki gwarantują wygodne i komfortowe warunki.
– W niektórych kurortach trzygwiazdkowe hotele często odbiegają poziomem od tych położonych w Europie. W przypadku państw takich jak Egipt czy Turcja, a czasem także innych krajów basenu Morza Śródziemnego, od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną lub dwie, biorąc pod uwagę fakt, że w różnych miejscach wysoki standard postrzegany jest inaczej – radzi Damian Ozga, prezes MyTravel.pl. Nie bez znaczenia ma też rok budowy hotelu i czas funkcjonowania destynacji.
Angielskie śniadanie bez mięsa? Brytyjskie hotele wprowadzają roślinne zmiany w menu
Roślinne angielskie śniadanie ma być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie Brytyjczyków ekologią oraz zdrowym odżywianiem.– 3 gwiazdki na Cyprze w hotelu z 2012 roku będą zdecydowanie inaczej wyglądać niż 3 gwiazdki na Costa del Sol w hotelu z 1979 roku. Należy pamiętać, że w krajach Europy Zachodniej, w najstarszych kurortach takich jak Costa Brava w Hiszpanii, Rimini we Włoszech czy choćby El Arenal na hiszpańskiej Majorce, wiele obiektów hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno zużytych, mimo licznych renowacji i drobnych remontów – dodaje Ozga.
Niektórzy z touroperatorów stosują nawet inne odznaczenia, na przykład wielbłądy czy słonie. Warto pamiętać jednak, że symbole te są zazwyczaj wymyślane przez samych organizatorów i nie zawsze odzwierciedlają międzynarodowe normy. W Grecji z kolei do oznaczania hoteli częściej wykorzystuje się litery. Touroperatorzy przekładają zatem oznaczenie literowe na dobrze nam znane gwiazdki lub stosują własne symbole, w zależności od tego, czy chcą zasugerować niższy, czy wyższy niż oryginalny standard.
Skąd takie różnice w kategoryzacji? Jak wyjaśnia Damian Ozga, w zależności od kraju, o przyznaniu gwiazdek decydują różne organy, np. państwowe lub branżowe. Są również miejsca, w których system taki w ogóle nie obowiązuje, jak na przykład Finlandia czy Norwegia.
Za co hotel dostaje 5 gwiazdek?
W większości miejsc na świecie przyznaje się od 1 do 5 gwiazdek. ,,Jedynkę” otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania – pokoje posiadają łóżko, szafę czy umywalkę, a także łazienkę, która może jednak znajdować się poza pokojem. Hotele dwugwiazdkowe z kolei są nieco lepiej wyposażone – każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor czy restauracja.
Na 3 gwiazdki zasługują natomiast ośrodki, które zapewniają komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje są zadbane i udekorowane, a hotel dysponuje restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room-service.
Hotele z 4 gwiazdkami wyróżniają się wysokim standardem – wykwalifikowana obsługa mówiąca w obcych językach, sale konferencyjne, restauracje, kluby, często także ośrodki spa, basen czy siłownia. Pokoje w takich ośrodkach powinny być doskonale wyposażone, wyciszone i z dostępem do internetu.
5 gwiazdek przyznaje się natomiast tylko najlepszym hotelom. Goście mają tam do dyspozycji miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe.
Zdarzają się także hotele luksusowe, które mają więcej niż 5 gwiazdek. Są one zarezerwowane dla gości ceniących najwyższe standardy i dysponujących sporą sumą pieniędzy.
Warto pamiętać, że standard hoteli może się różnić w zależności od kraju, który odwiedzamy. Zazwyczaj 3 gwiazdki gwarantują dogodne warunki. Jednak aby nie rozczarować się miejscem po przyjeździe na wakacyjny urlop, warto korzystać ze sprawdzonych ofert i rekomendowanych przez ekspertów czy przyjaciół ośrodków.