Ateiści i wierzący mają podobne kompasy moralne. Pokazało to międzykulturowe badanie
Zarówno ateiści, jak i osoby wierzące cenią sobie racjonalne myślenie, ale ci pierwsi mają bardziej sceptyczną naturę. Pokazało to łączone badanie religijności Szwedów i Amerykanów.
W tym artykule:
- Kompas moralny jest ustawiony inaczej u ateistów i osób religijnych
- Ateiści mniej cenią sobie jedność w grupie i posłuszeństwo wobec władzy
- Ludzie religijni szukają bezpieczeństwa w grupie
O ile aż 45 proc. ludzi na Ziemi (uśredniony wynik badania Pew Research Center z 6 kontynentów) uważa, że tylko wiara w Boga pozwala zachowywać się moralnie, podzielany przez nich pogląd nie znajduje potwierdzenia w wynikach badań. Psycholog Tomas Stahl odkrył kilka obszarów pokrywania się moralności ateistów i osób religijnych.
Kompas moralny jest ustawiony inaczej u ateistów i osób religijnych
Wyróżnił też kluczowe różnice dotyczące wpływu tożsamości grupowej i indywidualizmu na moralność. – Ateiści mają swój kompas moralny, ale jest on inaczej skalibrowany niż u osób wierzących – tłumaczy Stahl w informacji prasowej uniwersytetu stanu Illinois.
Czy są jakiekolwiek dowody na to, że Jezus naprawdę istniał?
Współcześnie ponad 2 miliardy osób wyznaje chrześcijaństwo i deklaruje wiarę w Chrystusa. Jednak kim tak naprawdę był Jezus? Dla wielu jest Bogiem, ale w niektórych religiach pojawia się...Naukowiec posłużył się w swojej analizie wynikami czterech różnych ankiet. Dwie pierwsze posłużyły zebraniu informacji o systemie wartości, przekonaniach i orientacji politycznej wśród 429 Amerykanów. Pozostałe dwa zestawiły wyniki z USA z zestawami podobnych pytań postawionych 4139 ankietowanych zarówno Szwedów, jak i Amerykanów. Mieszkańcy USA są relatywnie bardzo religijni, podczas gdy Szwecja to jeden z najbardziej świeckich krajów na świecie.
Ateiści mniej cenią sobie jedność w grupie i posłuszeństwo wobec władzy
Wypełniający ankiety musieli zgodzić się lub nie ze stwierdzeniami w rodzaju „gotów jestem zachować się nieetycznie, jeżeli tylko pomoże mi to odnieść sukces”. Zarówno ludzie religijni, jak i ateiści generalnie osiągali dość niskie noty dotyczące działań amoralnych. W każdym z czterech wspomnianych badań zarówno ateiści, jak osoby wierzące w Boga musiały oceniać cechy moralności skupiające się na:
- indywidualizmie,
- prawie do samostanowienia,
- wolności,
- potrzebie ochrony przed zewnętrznym zagrożeniem.
Ludzie i w Szwecji i USA w podobny sposób uznali, że społeczeństwo działa sprawnie tylko w sytuacji, gdy tworzące go jednostki mają prawo do decydowania własnym życiu. Zarówno ateiści jak i osoby wierzące cenią sobie racjonalne myślenie, ale ci pierwsi mają bardziej sceptyczną naturę.
Ile masz w sobie zła? Naukowcy opracowali na to test
Psychologowie nazywają to mroczną triadą. Trzy rodzaje postaw, które reprezentują najgroźniejsze aspekty naszej natury: psychopatia, narcyzm i makiawelizm. Tych czynników jest w nas znacznie...Różnice w odpowiedziach pojawiły się dopiero na poziomie oceny moralności grupowej. Ludzie wierzący w Boga dużo mocniej cenią sobie lojalność wobec grupy, chętniej poddają się zewnętrznej władzy i narzucanym przez nią działaniom.
- Ateiści mniej sobie cenią wartości sprzyjające utrzymaniu jedności w grupie, jak lojalność, szacunek wobec władzy czy „świętości” podejmowanych przez nią decyzji – wyjaśnia psycholog, którego analizę opublikowało czasopismo naukowe PLOS One.
Ludzie religijni szukają bezpieczeństwa w grupie
Według psychologa do wiary w Boga po części pcha czynnik strachu. Religijni ludzie postrzegają świat jako bardziej groźne miejsce niż ateiści. Stąd pragnienie przebywania w grupie, bo w grupie jest bezpieczniej. A przynajmniej tak jest to odbierane przez takie osoby.
Częste mycie zwiększa tolerancję
Jak twierdzi Simone Schnall na łamach „Psychological Science“, nasz osąd moralny zależy w dużej mierze od… dostępu do czystej wody.Ateiści wyżej stawiają indywidualizm oraz elastyczną moralność. Chodzi o to, że każdy problem i działanie w życiu traktują osobno, nie przypisując mu z góry jakichś ocen dotyczących moralności.