Reklama

W tym artykule:

  1. Podróże są zdrowe dla mózgu
  2. Podróże dodają naszemu życiu smaku i ekscytacji
  3. Wielu nie może się doczekać aż wróci do podróżowania
Reklama

Podróże są zdrowe dla mózgu

„Ten rok głęboko utwierdził wielu nas w przekonaniu, że podróżowanie nie jest luksusem. Jest to konieczność, dla życia i utrzymania, dla rodzin, a także dla zdrowia ekonomicznego i psychicznego" - twierdzi Gavin Tollman, dyrektor generalny globalnej firmy Trafalgar, zajmującej się organizacją wycieczek z przewodnikiem. „Nigdy więcej nie powinniśmy zapominać, że podróże są naprawdę jednym z najwspanialszych darów z tak wielu powodów wykraczających poza zwykłe wakacje". Nie tylko ludzie związani z branżą turystyczną tak twierdzą. Istnieją badania naukowe dające odpowiedź na to, dlaczego ludzie tak bardzo tęsknią za podróżami i tak chętnie do nich wracają.

Podróże zmuszają mózg do wykonywania takich czynności, jak na przykład poruszanie się po nieznanych miejscach czy porozumiewanie się w innych językach, co - jak pokazują badania - może zwiększać kreatywność i koncentrację. Zakłócanie rutyny i wystawianie mózgu na nowe bodźce aktywuje naturalnie występujący neurochemiczny związek dopaminy, który polepsza nasz nastrój i motywację.

Podróże dodają naszemu życiu smaku i ekscytacji

„Na podstawowym poziomie, podróże pomagają nam doświadczyć życia w bardziej intensywny sposób - to po prostu zmiana rytmu w porównaniu z codzienną egzystencją", twierdzi Jean Kim, psychiatra i miłośnik podróży. „Dla niektórych ludzi jest to po prostu ważna część poczucia spełnienia". Inny efekt jest również niedoceniany, powiedział Kim: „Nawet po powrocie ludzi do domu, ich wspomnienia z podróży mogą stworzyć swoistą przestrzeń zen, do której mogą się wycofać, gdy szukają ucieczki od niepokoju codziennego życia.” Oczywiście, podróżowanie wiąże się z też z pewnym niepokojem, który może dotyczyć np. skomplikowanych połączeń transportowych i zrozumienia różnic kulturowych. Ale są to inne problemy niż te, z którymi ludzie borykają się na co dzień, jak uważa Ken Yeager, dyrektor Programu Stresu, Traumy i Odporności w Centrum Medycznym Wexner Uniwersytetu Stanowego Ohio. Życie bez nich byłoby „całkowicie nudne", powiedział Yeager.

„Podróże - twierdzi - stały się jednym z niewielu momentów, kiedy całkowicie się odłączamy, a to jest naprawdę ważne. Wakacje odłączają nas od Internetu, od poczty elektronicznej, od telewizji. To naprawdę restartuje nasz mózg". Naukowiec zauważył już wcześniej, że nastąpiło przesunięcie zbiorowej uwagi z gromadzenia rzeczy na gromadzenie wspomnień. Ludzie mogą gromadzić wspomnienia we własnych podwórkach, w swoim bezpośrednim otoczeniu. Jednak możliwość do tworzenia wspomnień związanych z innymi kulturami, innymi potrawami, inną sztuką - to zdarza się nam rzadziej. Wrażenia z podróży są rzadsze, bardziej unikalne, a przez to bardziej stymulujące.

Wielu nie może się doczekać aż wróci do podróżowania

Nawet oczekiwanie na podróż może wywołać uczucie szczęścia, jak zgodnie przyznają naukowcy. 59% osób podróżujących służbowo nie może się doczekać powrotu do podróży samolotami - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SAP Concur, zajmującą się zarządzaniem biznesem. Choć można by pomyśleć, że są ludzie biznesu są zmęczeni pracą, jedna trzecia z nich twierdzi, że cieszy się na myśl o podróży. Z bardziej praktycznego punktu widzenia, 92% twierdzi, że brak możliwości osobistego spotkania z klientami zaszkodził ich biznesowi.

Reklama

„Ludzkie relacje nigdy nie będą mogły być zastąpione przez rozmowę telefoniczną czy spotkanie na zoomie" - twierdzi Virginia Messina, wiceprezes World Travel & Tourism Council. Obecna pandemia mogła też uświadomić wielu, co jest naprawdę dla nich ważne. Cytowany wcześniej Ken Yeager mówi: „Pandemia związana jest bardzo z poczuciem niepewności i braku kontroli. Z poczuciem ciągłego zagrożenia. Podróże są pozytywną odskocznią od tego wszystkiego. Możesz nie wiedzieć, co czeka na ciebie za rogiem w miejscu, w którym spędzasz wakacje, ale wiesz, że cokolwiek to będzie, będzie dobre".

Reklama
Reklama
Reklama