Reklama

„Z niewyobrażalnym smutkiem informujemy o odejściu pilota Jetmana – Vincenta. Vince był utalentowanym sportowcem oraz bardzo kochanym i szanowanym członkiem naszego zespołu.Nasze myśli i modlitwy są z jego rodziną i wszystkimi, którzy znali go i z nim pracowali” – poinformowała w poście na Facebooku firma Jetman Dubai, w której Vince był pilotem.

Reklama

Dubajska firma stworzyła kombinezon typu wingsuit z napędem odrzutowym, który potrafił wystartować z ziemi i był w stanie wznosić się na duże wysokości. W lutym Reffet, którego akrobacje z użyciem jetpacka zyskały popularność w mediach społecznościowych, został pierwszym pilotem, który zademonstrował możliwości kombinezonu w lotach na dużej wysokości.

– Wszystko, co robimy, jest czymś nowym. Mamy tak wiele marzeń, a życie jest takie krótkie – mówił Reffet w wywiadzie udzielonym agencji prasowej AFP w zeszłym miesiącu.

To właśnie w trakcie kolejnego lotu ćwiczebnego dla Jetman Dubai, we wtorek, doszło do tragicznego wypadku. W sprawie trwa śledztwo. Jak zauważa South China Morning Post, dubajska policja i Urząd Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie komentują sprawy.

"Ściśle współpracujemy ze wszystkimi odpowiednimi władzami” – podała firma, nie ujawniając żadnych szczegółów wypadku.

Vincent Reffet był dzieckiem spadochroniarzy i przez całą swoją karierę wykonywał liczne akrobacje. Zostanie zapamiętany jako jeden z największych wyczynowców na świecie i pionier lotów z jetpackiem. Zasłynął m.in. z lotów nad Alpami i Dubajem. W 2014 roku skoczył ze spadochronem z Burj Khalifa, najwyższego budynku świata.

Kilka lat temu trafił do stworzonej przez francuskiego pilota Yves Rossy'ego firmy Jetman Dubai. Do historii przejdzie też wspólne osiągnięcie obu mężczyzn – Reffeta i Rossy’ego – z 2015 roku, kiedy przelecieli nad Dubajem, obok największego pasażerskiego odrzutowca świata Airbusa A380.

Kombinezon Jetman Dubai to połączenie plecaka odrzutowego z wykonanymi z włókna węglowego skrzydłami. Napędzany jest czterema mini silnikami odrzutowymi, a inżynierowie zespołu stworzyli ręcznie sterowaną dyszę, która pozwala pilotom „kontrolować obroty wokół osi odchylenia przy zerowej prędkości”. Oś odchylenia jest prostopadła do skrzydeł i umożliwia pilotowi skręcanie w lewo i w prawo podczas lotu poziomego.
Piloci mogą zawisać, zatrzymywać się, obracać i manewrować, a nawet wykonywać przewroty i pętle.

Według strony internetowej Jetman Dubai, skafander może osiągać maksymalną wysokość 6100 metrów, maksymalny czas lotu wynosi 13 minut, a maksymalna prędkość nawet 400 km/h.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama