Reklama

W tym artykule:

  1. Co znaleziono we wraku hiszpańskiego statku?
  2. Zatopiona historia piractwa
  3. Wraki statków na świecie
Reklama

Rozkwit piractwa datuje się na XVI i XVII w. Wtedy też miała rozpocząć się tzw. złota era piratów. Triumfy święcili między innymi wspominany do dziś Czarnobrody czy Charles Vane. Piraci byli szczególnie aktywni w okolicy Bahamów, o czym przypomina najnowsze odkrycie. archeologów podwodnych.

Co znaleziono we wraku hiszpańskiego statku?

Wewnątrz liczącego 366 lat wraku statku odkryto skarbiec złotych monet, kamieni szlachetnych i klejnotów. Galeon czekał na odkrycie w Oceanie Atlantyckim, około 70 kilometrów od Bahamów. Po wyłowieniu przez międzynarodowy zespół konserwatorów i archeologów podwodnych precjoza trafią do miejscowego Muzeum Morskiego.

Nie jest to przypadkowy statek. Chodzi o znany galeon nazywany Nuestra Señora de las Maravillas, co po hiszpańsku oznacza „Naszą Panią Cudów”. Załoga płynęła w 1656 r. z Hiszpanii do Kolumbii, aby odebrać ładunek srebra. Przez błąd nawigacyjny statek zderzył się z innym kolosem floty hiszpańskiej. Szacuje się, że 650 osób na pokładzie, katastrofę przeżyło zaledwie 50. Trzysta lat później trudno ocenić, w którym miejscu dokładnie zatonęła Nuestra Señora de las Maravillas. Fragmenty wraku rozciągają się na dnie oceanu na odcinku 13 km.

Odkrycie zatopionego skarbu zawsze cieszy, ale to, co znaleziono po ponad 350 latach to jedynie pozostałości. Według Bahama Maritime Museum wrak galeonu został w większości splądrowany przez szabrowników jeszcze w XVII w. W uratowanie tego, co zostało, zaangażowała się organizacja specjalizująca się w znajdowaniu historycznych wraków, Allen Exploration, oraz rząd Bahamów.

Zatopiona historia piractwa

– Wrak galeonu miał trudną historię. [...] Niektórzy twierdzą, że szczątki zostały zmielone na pył. Korzystając z nowoczesnej technologii, śledzimy teraz długą i krętą ścieżkę znalezisk – skomentował Carl Allen, założyciel Allen Exploration, w oświadczeniu.

Przez ostatnie dwa lata załoga Allen Exploration zdołała wydobyć z wraku szereg przedmiotów, w tym ostatnie szczątki samego statku: kamienny balast, żelazne łączniki, które kiedyś utrzymywały kadłub razem, nakrętkę skrzydełkową oraz narzędzie do nawigacji z brązu. Znaleziono również przedmioty codziennego użytku, takie jak słoiki z Hiszpanii, talerze z Chin i Meksyku oraz rękojeść srebrnego miecza, pierścionek z perłą, butelki wina i cztery wisiorki noszone przez rycerzy Zakonu Santiago.

Wisiorki noszone przez rycerzy Zakonu Santiago. / fot. Nathaniel Harrington/Allen Expedition

Jak mówi Allen, to że udało się znaleźć tak niewielkie przedmioty i to w tak dobrym stanie mimo spędzenia kilku wieków pod wodą, jest cudem. Najcenniejsze ze wszystkich znalezisk są jednak: srebrne i złote monety, szmaragdy, ametysty i ważąca około 34 kg sztabka srebra. Wszystkie znalezione skarby będzie można podziwiać na wystawie w Bahama Maritime Museum w mieście Freeport.

Wrak statku sprzed ponad 300 lat ma na pokładzie nieotwarte butelki wina. Katastrofy można było uniknąć

Wrak statku Gloucester przez wieki był owiany tajemnicą. Nawet jego odkrycie trzymano w sekrecie. Po latach naukowcy wskazują na istotny kontekst polityczny i kulturowy katastrofy z XVII w.
Wrak statku sprzed ponad 300 lat ma na pokładzie nieotwarte butelki wina. Katastrofy można było uniknąć
fot. National Maritime Museum, Folger Shakespeare Library/The English Historical Review

Wraki statków na świecie

W marcu 2022 r. ekspedycja organizowana przez Falklands Maritime Heritage Trust odnalazła na dnie Morza Weddella wrak słynnego statku Sir Ernesta Shackletona. 44-metrowa barkentyna Endurance zatonęła w 1915 r. u wybrzeży Antarktydy. W morzach i oceanach nadal zalega wiele innych wraków statków. Nie wszystkie zostały odnalezione.

Wybudowany w XVII w. Vasa to chyba najbardziej znany szwedzki statek wojenny. Miał być postrachem, ale zatonął podczas dziewiczego rejsu w 1628 r. w sztokholmskim porcie. Jego pierwsza podróż trwała zaledwie 20 minut. Próby ratowania statku w kolejnych latach nie skończyły się sukcesem.

Reklama

Jedna z najbardziej znanych katastrof morskich to oczywiście zatonięcie „niezatapialnego” Titanica. 14 kwietnia przed północą liniowiec zderzył się z górą lodową. Z 2200 ludzi na statku zginęło 1500.

Nasz ekspert

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.
Reklama
Reklama
Reklama